Uønskede stopp i kassen
Vi har hatt to stopp i forrige måned på aPos og G1. Vi skjønner at det er stor frustrasjon knyttet til denne typen hendelser. Dette frustrerer selvsagt oss også. Men vi jobber med å forebygge dette, hele tiden. Vi har laget overvåkingssystemer og har en admin på full tid for å følge opp servere, databaser og drift. Dette er en viktig kompetanse som vi selvsagt er avhengig av for å nå våre mål og god stabil drift.
Våre moderne nye servere, har god kapasitet til å håndtere de kundene vi har i dag og for mange år fremover, selv med kraftig vekst.
Det som har dukket opp som problemer og medført stopp, er ting vi ikke har greid å se, før de dukker opp. Det er ikke blitt avslørt av vår eksisterende overvåkingsystemer. Når noe som dette skjer, prøver vi selvsagt å forbedre overvåkingen ved å legge til disse symptomene i løsningen.
De tre siste hendelsene er knyttet til database drift. Ikke til feil i applikasjonene. Dette er ting applikasjons- utviklerne våre ikke kan gjøre noe med. Detter er en sak for admin. Årsaken til stoppet, var at backup ikke rakk å kjøre seg ferdig før noen butikker startet driften om morgenen. Noen databser var rett og slett blitt for store.
Det admin har gjort, er å fordele databaser på flere virtuelle servere slik at backup rutinen rekker å kjøres komplett, per server i løpet av en definert tidsperiode. Dette er det tiltaket vi har gjennomført, og tror vi fungere godt fremover.
Vi har et driftsikkert system, men slike stopp er svært uheldig. Vi beklager det og lover at vi gjør det vi kan for å unngå stopp fremover.
Mvh.
Svein A. Lindelid
CEO
EHF faktura duplikater
Det har dessverre kommet inn en bug i EHF faktura sendingen fra Susoft. Problemet startet i løpet av den 29.03.24. Det som skjer er at fakturaer har blitt sendt på nytt hver 4. time. Så dersom du har sendt EHF faktura i denne perioden kan det ha blitt sendt fra 1-12 duplikater av samme faktura. Dette beklager vi og skal gjøre det vi kan for å unngå at dette skjer igjen.
Noen regnskapssystemer avviser automatisk fakturaer dersom en annen med samme fakturanummer allerede eksisterer, så dette er nok ikke et problem hos alle, men er avhengig av hvilket regnskapssystem mottakeren av EHF fakturaen har.
Hilsen Susoft
Susoft aPos oppdatering kommer onsdag den 13.03.24
Vi kommer med en oppdatering av aPos kassen onsdag den 13.03.24. Den vil foregå mellom 06:00 og 07:00. Trykk på "Installer" når du får opp melding om det i kassen.
Du kan lese mer om hva som er nytt her.
Vennlig hilsen
Susoft
Nets Easy støttes nå i eSusoft nettbutikk!
Betalingsløsningen Nets Easy kan nå brukes i nettbutikken. Per nå er det bare vanlig betaling hvor beløpet trekkes fra kortet til kunden med en gang som er implementert. Mulighet for retur vil komme etter hvert.
Ønsker du å ta i bruk dette kan du i nettbutikken din gå til Admin panelet -> Innstillinger -> Betalinger -> Nets Easy. Der vil du finne informasjon om hvor du kan bestille Nets Easy, og hva du skal legge inn av koder for at det skal fungere etter at du har bestilt.
Hilsen Susoft
Ny Susoft aPos oppdatering kommer i morgen, 26.01.24!
Dessverre kom det noen feil i versjonen av Susoft aPos som ble sendt ut i går. De største problemene gjelder takeaway knappen og retur til kort. Integrert Vipps var også et problem i går, men det er nå løst. Vi vil derfor komme med en ny oppdatering i morgen, 26.01.24. Den vil foregå mellom 06:00 og 07:00. Trykk på "Installer" når du får opp melding om det i kassen. Vi forventer ikke store utfordringer med denne oppdageringen da det er en mye mindre oppdatering enn det var i går.
Hilsen Susoft
Problemer med aPos oppdateringen! (oppdatert kl. 12:15)
Vi har dessverre opplevd store problemer med oppdateringen til kassen i dag. Det er den nye web serveren (Spring) som har utfordringer. Vi har nå slått av serveren slik at dere ikke skal oppleve på/av med offline/online. Kassene vil være offline frem til vi har en løsning. Vi vil fortsette og jobbe med løsning med Spring frem til 09:30. Om vi ikke finner en løsning før det vil vi starte jobben med å rulle tilbake til gammel web server (Tomcat).
Vi beklager ulempene dere har med dette.
Oppdatering kl 12:15: Alle kunder skal nå være online igjen. Problemer på serveren er løst og vi kjører nå på den nye Spring web serveren. Om du nå har problemer i kassen så ta kontakt med support.
Hilsen Susoft
Susoft aPos kasse oppdateringen 24.01.24
Oppdateringen til kassen som kommer i morgen 24.01.24 er en stor oppdatering på server siden hvor vi bytter miljø på web serveren fra Tomcat til Spring. Vi har gjort det vi kan for å finne problemer og rette de, men ber om forståelse for at det kan bli uforutsette utfordringer. Vi vil selvsagt finne og rette det som eventuelt oppstår så raskt som mulig.
Brannmur: Dersom noen har måttet åpne opp i nettverket sitt for kommunikasjon fra kassen så er det viktig å vite at all kommunikasjon på kassen nå vil foregå på port 443 (https). Tidligere ble også port 80 (http) brukt, men nå er alt på 443. Så dersom noen bare har åpnet opp for port 80 så er det viktig at de åpner opp port 443. Dette gjelder stort sett bare offentlige etater slik som skoler og sykehus, og vi tror de aller fleste hvor dette er aktuelt allerede har 443 åpen.
Hilsen Susoft
EHF problemer (oppdatert 22.01.24)
De siste to ukene har dessverre ikke sending av EHF fakturaer fra Susoft fungert. Vi er i dialog med Peppol for å løse dette. Det vi trenger er et nytt og oppdatert sertifikat på serveren som Peppol må sende oss. Så snart vi får inn riktig sertifikat vil fakturaen bli sendt ut til kundene. Vi beklager ulempene dette har for dere som bruker dette. Vi gjør det vi kan for å rette det så raskt som mulig.
Oppdatering: EHF faktura sending fra Susoft fungerer igjen nå. Fakturaer som er sendt ut fra i ettermiddag vil være vellykket sendt. Fakturaer som ikke har blitt sendt tidligere vil vi ettersende i morgen 23.01.24.
Hilsen Susoft
Susoft aPos kasse oppdatering kommer onsdag 24.01.24!
Vi kommer med en oppdatering av aPos kassen onsdag 24.01.24. Den vil foregå mellom 06:00 og 07:00. Trykk på "Installer" når du får opp melding om det i kassen. Hos de aller fleste vil oppdateringen gå fint og uten problemer. Får du problemer med oppdateringen så kontakt support for å få hjelp.
De fleste av dere vil ikke se så mye nytt i programmet denne gangen. Endringene er hovedsakelig på server siden hvor vi har endret web serveren til en nyere type. Denne forbedrer en del ting rundt kommunikasjonen mellom serveren og kassene, og vil gi oss nye muligheter for løsninger som tidligere ikke har vært mulig.
Hilsen Susoft
Ny fraktavtale du som kunde kan benytte
Susoft x Fraktbestilling: Faste rabatter på frakt
Vi har i lengre tid jobbet med å fremskaffe en god fellesavtale på frakt. Nå er den endelig på plass. Uavhengig av antall forsendelser, starter du med følgende rabatter hos Bring:
Pakke i postkassen - 4% rabatt
Pakke til hentested - 25% rabatt
Bedriftspakke (B2B) - 20% rabatt
Stykkgods (B2B) - etter avtale
Alt du trenger å gjøre for å komme i gang med det gjeldende tilbudet er å sende en epost til: kontakt@fraktbestilling.no og skriv "Susoft" i emnefeltet.
Fraktbestilling vil da opprette et nytt kundenummer hos Bring, samt opprette en bruker slik at du får tilgang til Mybring. Resten vil SU Soft og Fraktbestilling fikse for deg.
NB: Har du større volum, vil du kunne få høyere rabatter enn det som er oppgitt over.
Hilsen Susoft
Server flytting 07.12.23
Torsdag, 07.12.23 fra klokken 13:00 vil du oppleve offline i kassen og også at andre funksjoner i Susoft ikke fungerer. Dette er fordi vi fysisk flytter den ene serveren vår fra Webhuset til Atea. Vi skal gjøre jobben så raskt som mulig, men alle kundene våre vil være offline på kassen i perioden mens flyttingen pågår. Sms/e-post sending og ordrer fra eksterne systemer vil kanskje ikke fungere i perioden. Det skal ikke ta mer enn 30-60 minutter. Vi beklager eventuelle ulemper dere vil oppleve som følge av dette.
Vennlig hilsen
Susoft
Automatisk purring av faktura fungerer igjen nå!
Automatisk purring av fakturaer i Susoft har i en periode ikke fungert. Dette er nå på plass igjen. Dessverre så har noen hatt automatisk purring aktivert som ikke burde hatt det. For eksempel skal ikke de som har ekstern fakturering via Tripletex, UniMicro eller PowerOffice bruke automatisk purring i Susoft siden det for dem faktureres via regnskapsprogrammet. Som standard er automatisk purring deaktivert. Men dersom purringer sendes ut fra Susoft hvor det ikke skulle vært sendt ut, må automatisk purring deaktiveres enten i G1 (Kunde vedlikehold -> Faktura rapport -> Parametre -> Forfall parametre) eller i G1+ (Kunder -> Fakturaer -> Innstillinger -> Forfall).
Her kan du lese mer om hvordan automatisk purring aktiveres/deaktiveres.
Vennlig hilsen
Susoft
Oppdatering 21.November av aPos
Deploy 21. November 2023
aPOS
1. Vi har laget en ny og enkel kasseoppgjør løsning. Den er 100% integrert i aPos og derfor mulig å kjøre selv om man er offline. Kjører man kasseoppgjøret via denne nye løsningen, kan man fortsatt benytte rutinene i G1+.
Denne nye rutinen passer for mindre kunder. Har man en betalingsterminal som ikke er integrert, kan man ikke manuelt legge inn omsetning per kort. Løsningen aktiveres på kassen via 998.chain login.
2. Vi har nå lagt til lyd ved bruk av skanner på Telpo M1. En lys når du skanner med suksess og en lyd om oppslaget ikke var vellykket.
3. Når du benytter aPos i Quick Pay modus, åpnes aPos i Quick launch menyen direkte.
5. På hurtigmenyen har vi i restaurant modus, byttet plass på knappene QLM og SCAN.
6. Det er nå mulig å sette REF som påkrevd i aPos. Dette kan settes på via 998.chain.
Håper du liker endringene. Hilsen Susoft
VIPPS på aPos kassen er nå på plass.
Da er VIPPS login for aPos på plass. Du kan ta betalt med VIPPS.
Du må få partneren din til å laste ned siste versjon av aPos som ligger på G1.
Du må benytte en 2D scanner for å benytte løsningen.
G1+ nyheter 06.11.23
Vi har lagt ut en del nye funksjoner og feilrettinger på G1+ i det siste. Her kan du lese om hva som er nytt den siste uken.
Trykk her for å lese nyhetene.
Vennlig hilsen
Susoft
Susoft aPos kasse oppdatering til 1.1.26 den 11.10.23!
Vi kommer med en oppdatering av aPos kassen den 11.10.23. Den vil foregå mellom 06:00 og 07:00. Trykk på "Installer" når du får opp melding om det i kassen. Hos de aller fleste vil oppdateringen gå fint og uten problemer. Men vi vet at noen få kunder vil få en feilmelding som sier noe om "can not parse" eller "can not install" under oppdateringen. Får du en slik eller lignende feilmelding så kontakt support for å få hjelp med oppdateringen.
Vennlig hilsen
Susoft