Uønskede stopp i kassen
Vi har hatt to stopp i forrige måned på aPos og G1. Vi skjønner at det er stor frustrasjon knyttet til denne typen hendelser. Dette frustrerer selvsagt oss også. Men vi jobber med å forebygge dette, hele tiden. Vi har laget overvåkingssystemer og har en admin på full tid for å følge opp servere, databaser og drift. Dette er en viktig kompetanse som vi selvsagt er avhengig av for å nå våre mål og god stabil drift.
Våre moderne nye servere, har god kapasitet til å håndtere de kundene vi har i dag og for mange år fremover, selv med kraftig vekst.
Det som har dukket opp som problemer og medført stopp, er ting vi ikke har greid å se, før de dukker opp. Det er ikke blitt avslørt av vår eksisterende overvåkingsystemer. Når noe som dette skjer, prøver vi selvsagt å forbedre overvåkingen ved å legge til disse symptomene i løsningen.
De tre siste hendelsene er knyttet til database drift. Ikke til feil i applikasjonene. Dette er ting applikasjons- utviklerne våre ikke kan gjøre noe med. Detter er en sak for admin. Årsaken til stoppet, var at backup ikke rakk å kjøre seg ferdig før noen butikker startet driften om morgenen. Noen databser var rett og slett blitt for store.
Det admin har gjort, er å fordele databaser på flere virtuelle servere slik at backup rutinen rekker å kjøres komplett, per server i løpet av en definert tidsperiode. Dette er det tiltaket vi har gjennomført, og tror vi fungere godt fremover.
Vi har et driftsikkert system, men slike stopp er svært uheldig. Vi beklager det og lover at vi gjør det vi kan for å unngå stopp fremover.
Mvh.
Svein A. Lindelid
CEO